Gemeente Stadskanaal

Van winnaar van de aanbesteding, tot onmisbare partner van de Gemeente

Inmiddels werken Nijmko en de Gemeente Stadskanaal al bijna tien jaar zeer succesvol samen in het beheer van meer dan 300 werkplekken. Maar de kennismaking tussen Xander, Dick en Taeke (verantwoordelijk voor dienstverlening binnen de Gemeente Stadskanaal) en het team van Nijmko, ging niet zoals je misschien zou verwachten.

Voor de kennismaking met Nijmko werd het leveren van de digitale werkplekken binnen de Gemeente Stadskanaal uitbesteed aan een andere, grotere partij. Tot vanuit de Gemeente de wens kwam om producten en diensten meer regionaal in te kopen.

Bijna tegelijkertijd kwamen Ronald en Henk, directie van Nijmko, op gesprek bij de directeur van de Gemeente, omdat ze graag iets wilden doen voor de Gemeente waar ze zelf met zoveel plezier werken. ‘Het is niet gebruikelijk zomaar naar de Gemeente te stappen, maar dat hebben ze wel gewoon gedaan. Gelukkig maar, achteraf gezien!’

Taeke vertelt: ‘Zoals gebruikelijk werd de nieuwe partner voor digitale werkplekken van de Gemeente bepaald door een aanbesteding, en Nijmko was dus ook één van de meedingende partijen. Uiteindelijk heeft Nijmko die wedstrijd gewonnen door op alle eisen het beste te scoren. Toen mochten ze aan de slag voor onze Gemeente.’

‘Zo is de samenwerking begonnen. En omdat Nijmko doet wat ze zegt, en zegt wat ze doet, werd de samenwerking steeds verder uitgebreid. Inmiddels werken we dus alweer bijna tien jaar samen op het gebied van onder andere print, laptops, desktops, de centrale service en de private cloud’. Kortom: de Gemeente heeft een echte modern workplace.

‘Is Nijmko groot genoeg voor ons?’

Voor aanvang van de samenwerking had de Gemeente nog haar twijfels, in het bijzonder omdat Nijmko een kleinere partij is dan waar ze gewend aan waren om samen te werken. Al snel bleek het dat deze twijfels nergens voor nodig waren. Het enige wat in zo’n samenwerking telt, is dat er geleverd wordt wat is afgesproken en niet welke leverancier het product voor je bestelt. ‘En leveren, dat doen ze’, aldus Xander.

Nooit meer printproblemen

Een voorbeeld dat Xander, Dick en Taeke beslist wilden noemen, was de grote vooruitgang op het gebied van printing: ‘We hadden altijd een bepaald merk printers, maar de nationale service van deze printers was niet al te best. Als er iets kapot was, waren er slechts drie monteurs in heel Nederland die het konden komen maken.’

‘Je kunt wel raden hoe dit dan ging: we melden het bij het bedrijf, zij stuurden een monteur langs, die monteur kwam erachter dat er een bepaald onderdeel besteld moest worden en zo gingen er uiteindelijk soms wel weken overheen voordat de printer weer gebruikt kon worden. Wij waren er klaar mee.’

Uiteindelijk is dit opgelost door over te stappen naar de partner van Nijmko op het gebied van Print: Epson. Dick: ‘Dit was voor ons heel voordelig. Want als wij zelf het contract met het andere merk hadden moeten ontbinden, hadden we het waarschijnlijk niet gedaan. Nijmko heeft hierin laten zien dat ze zich hard voor ons maken en oplossingen leveren die bijna contractoverstijgend zijn. We betaalden namelijk niks voor deze overgang.’

Nijmko regelt het wel

‘De wereld van de ICT kan een een stugge, lompe wereld zijn.’ Zo vatte Taeke het treffend samen. Zo gebeurt het wel eens dat het lastig blijkt om op korte termijn nieuwe printers te leveren vanuit Amerika, waar onze leverancier gevestigd zit. Om te voorkomen dat de Gemeente hier hinder van ondervindt, springt Nijmko dan na één belletje direct bij.

Taeke vertelt: ‘Nijmko regelt dan dat de printers alsnog onze kant opgestuurd worden. En lukt dit niet? Dan zoekt Nijmko of er bij andere Epson-locaties nog printers zijn en levert deze vervolgens bij ons. Als het nodig is, zet Nijmko dus alles in werking om maar te kunnen leveren. Zo worden onze behoeftes altijd vervuld. Het is een stugge lompe wereld, ook voor Nijmko. Maar Nijmko regelt het wel.’

Ook de focus op het hebben van één aanspreekpunt is een belangrijk ingrediënt van de samenwerking vindt de Gemeente. ‘Als er wat is met bijvoorbeeld een printer of een desktop, dan doet hij het opeens de volgende dag wel omdat Nijmko ‘s avonds achter de schermen het toch voor ons heeft opgelost.’

‘Bij andere partijen worden we vaak van het kastje naar de muur gestuurd onder het mom van ‘niet ons probleem, daarvoor moet je bij die andere partij zijn’. Nijmko neemt de rol als tussenpersoon op zich tussen de Gemeente en alle verschillende leveranciers, waardoor wij onze vragen aan één partij kunnen stellen en Nijmko ervoor zorgt dat het gewoon werkt.’

Nijmko als partner in onze duurzaamheidsstrategie

Net als voor Nijmko, is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook voor de Gemeente Stadskanaal erg belangrijk. ‘Duurzaamheid is één van de drie belangrijke thema’s binnen de Gemeente Stadskanaal.’, aldus Taeke. De keuze voor Nijmko was voor de Gemeente Stadskanaal dan ook een keuze voor het najagen van haar eigen duurzaamheidsdoelstellingen.

Binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de Gemeente lopen verschillende projecten. Eén van die projecten focuste op het meer digitaal werken en archiveren. ‘We gaan steeds meer naar een organisatie die flexibel gaat werken, dus dat betekent dat je papier niet meer in de kast kan laten staan’, vertelt Xander. Waar de Gemeente dan nog wel moet printen, bieden de printers van Epson, marktleider op het gebied van duurzaam printen, uitkomst. Behalve dat ze sneller werken dan de gemiddelde printer, gebruiken ze namelijk ook nog eens tot 90% minder energie.

‘Kies maar niet voor Nijmko…

… want wij willen Nijmko het liefst helemaal voor onszelf hebben’, grappen de heren van Gemeente Stadskanaal aan het einde van het interview. Een mooier compliment kunnen we ons bijna niet wensen.

Benieuwd hoe jouw bedrijf de volgende stap kan maken in efficiënter, duurzamer en digitaal werken?